Γιατί άραγε ο διαχωρισμός της Μικρά Ασίας, από την Μεγάλη ήπειρο Ασία; μήπως δεν είναι αναπόσπαστο μέρος της; ή μήπως υπάρχει άλλος λόγος βαθύτερος πού της έδωσε αυτόν τον προσδιορισμό στο όνομα;
Αναμφίβολα μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η δεύτερη εκδοχή είναι η πιθανότερη. Η Μικρά Ασία είναι η δυτικότερη χερσόνησος της Ασίας, η πιο κοντινή στην Ευρώπη. Πολιτικά ανήκει στην Τουρκία.
Με την επικρατούσα αντίληψη στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια η λέξη μικρασιάτικο είναι συνώνυμο με την προσφυγιά την φτώχεια το μοιρολόι και το μπαγλαμά. Και όμως αν «η μικρασιατική καταστροφή σύντριψε το όνειρο της μεγάλης ιδέας. Με την συνθήκη της Λοζάννης, η οποία έκλεισε τον πόλεμο (Ιούλιος 1923),Αναθεωρήθηκε η συνθήκη των Σεβρών και τα Ελληνικά σύνορα περιορίστηκαν στον Εύρο, ενώ η Τουρκία ανάκτησε τη Μικρά Ασία και το έλεγχο των στενών. Με άλλη συνθήκη αποφασίστηκε η ανταλλαγή πληθυσμών ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Ενάμισι εκατομμύριο Έλληνες άφησαν για πάντα τις μικρασιάτικες πατρίδες τους, όπου ο Ελληνισμός είχα ριζώσει χιλιάδες χρόνια, για να εγκατασταθούν στον Ελλαδικό χώρο, και να εγκαινιάσουν μία νέα περίοδο της ελληνικής πολιτικής, οικονομικής και πολιτιστικής ιστορίας (Ι. Α. Παπαρίζος).» Θα πρέπει να είμαστε περήφανοι για την αλλαγή πού έφεραν οι τελευταίοι Μικρασιάτες όσο είμαστε περήφανοι για την ιστορία της ίδιας της Μικρά Ασίας.
Από τα αρχαία ακόμη χρόνια, οι Έλληνες Πέρασαν στη Μικρά Ασία περίπου στο 12 αιώνα π.Χ. Οι Μυσοί πρώτοι, πού ονόμασαν την περιοχή με το δικό τους όνομα, και το 1100 π.Χ Οι Αχαιοί σχημάτισαν ομοσπονδία. Επιδόθηκαν στο εμπόριο και στη ναυτιλία ιδρύσαν αποικίες και οργάνωσαν τη Δωδεκάπολη, πού ανέδειξε περίφημα κέντρα στις τέχνες και στα γράμματα (Μίλητος, Έφεσος κ.λ.π.)
Στην εποχή του μεγάλου Αλεξάνδρου, εξακολουθεί να είναι Ελληνική και να διαδίδετε η Ελληνική γλώσσα. Είναι η εποχή πού ο στρατηγός του μεγάλου Αλεξάνδρου Σέλευκος ο Α! θα κτίσει τη πόλη που θα της δώσει το όνομα του.
Με την εξάπλωση του χριστιανισμού παρατηρούμε μεγάλη αλλαγή στη περιοχή. Η νέα θρησκεία βρίσκει γόνιμο έδαφος και παράλληλα βοηθάει στην εξάπλωση του Ελληνισμού αφού οι λειτουργίες και το κήρυγμα γινόταν στη Ελληνική γλώσσα.
Από την Μικρά Ασία θα περάσουν όλοι σχεδόν οι Απόστολοι, ο Μέγας Παύλος πολλές φορές, ο αγαπημένος του Κυρίου μαθητής, Ιωάννης ο Θεολόγος θα ζήσει πολλά χρόνια εκεί. Αλλά και τα κατοπινά χρόνια θα δράσουν μεγάλοι πατέρες της Εκκλησίας στη Μικρά Ασία, έτσι που δικαιολογημένα να λέγετε ο τόπος των Αγίων. Παράδειγμα λαμπρό είναι και Μέγας Βασίλειος ο οποίος ασκήτευε στην πόλη της Σελεύκειας.
Ο πλούτος και η επικράτηση του Χριστιανισμού προκάλεσαν το μίσος των Περσών. Πού πολλές φορές επιτέθηκαν για να την κατακτήσουν.
Για 1000 περίπου χρόνια αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, ενώ στην πρώτη στην οικουμενική σύνοδο μετείχε και ο επίσκοπος της Σελεύκειας.
Τον ενδέκατο αιώνα κάνουν την εμφάνιση τους οι Σελτζούκοι Τούρκοι από τις μογγολικές στέπες και επικρατούν μετά από πολλά χρόνια αγώνων σε όλη την περιοχή της Μικρά Ασίας, και πατούν πόδι και στην Ευρώπη δημιουργώντας την Μεγάλη οθωμανική αυτοκρατορία.
« Το Ελληνικό στοιχείο από τον 18 αιώνα, προόδεψε οικονομικά και πνευματικά. Έλληνες μετανάστες αποίκησαν τα ερημωμένα εδάφη και συγχωνεύτηκαν με τους ντόπιους. Το Τούρκικο κράτος εφάρμοσε ευνοϊκή τακτική για τους Έλληνες μετά από πιέσεις της Ρωσίας και των δυνάμεων της δύσης. Ύστερα από τους Βαλκανικούς πολέμους (1912-1913) έγιναν απελάσεις Ελλήνων, εκτοπίσεις και αποδεκατισμοί (1914-1919). Μετά την απόφαση της διάσκεψης ειρήνης στο Παρίσι (1919) με την οποία δόθηκε στην Ελλάδα το μεγαλύτερο μέρος από το Βιλαέτι του Αϊδινίου, άρχισε η μικρασιατική εκστρατεία. Κράτησε μέχρι το 1922 και τελείωσε με την ήττα των Ελλήνων και το ξερίζωμα του ελληνισμού των παραλίων, που επισημοποιήθηκε με την συμφωνία της Λοζάννης 1923 για την ανταλλαγή πληθυσμών.» Εγκυκλοπαίδεια κόσμος τόμος 18 σελ 161.
Επίσης θα πρέπει να είμαστε, περήφανοι για εκείνους πού από κατατρεγμένοι κατάφεραν όχι μόνο να προσαρμοστούν και επιζήσουν στη σκληρή πραγματικότητα πού αλλά και να γίνουν παραδείγματα για τους πολλούς. Ποιος είναι άραγε εκείνος πού δεν ξέρει το όνομα του Ωνάση ή το όνομα του Μποδοσάκη Ο πρώτος υπήρξε ένας από τους πλουσιότερος ανθρώπους στο κόσμο ενώ ο δεύτερος για σειρά ετών ήταν ο πλουσιότερος Έλληνας προσφέροντας δουλειά σε πολλούς Έλληνες, ήταν και οι δύο πρόσφυγες Μικρασιάτες.
Αλλά και η Ελληνική κουζίνα έχει αλλάξει, τα περίπλοκα όσο και νόστιμα φαγητά της ανατολής έδωσαν ένα άλλο τόνο στη καθημερινή διατροφή του Έλληνα, όπως και η μουσική πού έφεραν οι Μικρασιάτες, γνώρισαν στους μερακλήδες τι είναι το αληθινό κέφι και πώς τραγουδιέται ο καημός. Το σπουδαιότερο που μας διδάξαν οι Μικρασιάτες τι είναι ή αληθινή ευσέβεια, και ο σεβασμός προς τους μεγαλύτερους σε ηλικία και κυρίως στους γονείς μας.
Για όλους τους λόγους πού αναφέραμε θα πρέπει να αλλάξουμε αυτήν την αντίληψη, και να καταλάβουμε όλοι ότι ο Ελληνισμός δεν είναι προνόμιο αυτών πού κατοικούν στη Ελλάδα, αλλά όλων των Ελλήνων πού στα πέρατα του κόσμου απλωμένοι φυλάνε καλύτερα τις παραδώσεις της φυλής και την γλώσσα του έθνους.
08M-ASIA Τρίτη, 18 Ιουλίου 1995, 8:15:40 PM
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου